الأربعاء، 23 يوليو، 2008

وااااااااااااااااااااء

لقد لزمت بواجب واجب

شروط الواجب :

1 ـ اذكر اسم من طلب منك حل هذا الواجب
2 ـ اذكر القوانين المتعلقة بهذا الواجب
3 ـ تحدث عن ستة أسرار قد لا يكتشفها من يقابلك للمرة الأولى
4 ـ حول هذا الواجب إلى ستة مدونين،وأذكر أسماءهم مع روابط مدوناتهم في موضوعك
5 ـ اترك تعليق في مدونة من حولت اليهم الواجب لكي يعلموا عن هذا الواجب


الذي طلب مني حل الواجب هي أسماء الشيخ صاحبة مدونة كلام و خلاص

مممم ستة أسرار هما مش اسرار اوي يعني :


1 ـ إني مليئة بالاسرار التي من الصعب تصديقها

2 ـ إني اسعد طفلة مع إني نكدية

3 ـ أني متقلبة المزاج

4 ـ أني صريحة جدا

5 ـ أني اكره أن يغضب احد مني و لو غضب اشعر بالذنب حتى لو صالحته

6 ـ هناك كثير من الناس تعتقد إني سعيدة بملاحظة البعض ان تفكيري و اهتماماتي اكبر من سني

لكن العكس صحيح فأنا لا أحب ذلك


اهدي هذا الواجب إلى :


قلب مصري

2lbmasry.blogspot.com


نعكوشة

hagat-keda.blogspot.com


عيلة مفترية سابقا

eshm3naana.blogspot.com


فاتيما

ro7albmama.blogspot.com


Miss. Sosa

misssosa.blogspot.com

فارس بلا جواد

midology83.blogspot.com

الأحد، 6 يوليو، 2008

الغش هو الحل

تحديث : عرفت متاخر ان البوست لم يكن مقروء لمستخدمي

internet explorer

مما تطلب مساعدة اختي لي في اعادة تنسيقه .. اسفة للازعاج

...............................................................................

بداية الحكاية

احم احم ... في يوم من ايام الامتحانات
كنت رايحة امتحان الرياضيات و انا في قمة نشاطي
و انا رايحة اخدت مصروفي و اشتريت بيه عصير و شوكولا
* عموما مش هو ده الموضوع *
رحت مدرستي سيرا على الاقدام افكر و اراجع طريقة الكسور التي علمتهالي اختي
و افكر اني لازم انجح عشان اخلص الابتدائية على خير و افكر اني لسة باقيلي خامسة و ستة
ده ان خلصت رابعة اساسا!!
المهم وصلت المدرسة دخلت و قعدت انا و صحبتي الاء نراجع المنهج
و بعد شوية بدا الامتحان و سلموا الورق حليت و تاكدت من حلي مليون مرة
و رحت علشان اسلم الورقة
لقيت المدرسة بتقولي : نص الورقة غلط
سالتها: ايه الغلط فيها ؟
قالتلي : كل مسائل الكسور غلط بصي هتيجي ابلة دلوقتي تقولك الاجابات استنيها
انا ضغط دمي ارتفع و هي بتقول الكلام ده و ايقنت ان كل العيال محلوش منتظرين الابلة اللي هتحللهم
و ايقنت كمان ليه نص طلاب مصر ****

جت الابلة و قالت الحل و انا قاعدة في مكاني متسمرة
و شايفة
جيل جديد بيضيع!!
لقيت كل الناس هجمت عليا عشان مش عايزة احل زي الابلة و مقتنعة بحلي
بما ان خالتي معاية في المدرسة جابوها مخصوص عشان تشوف
البلوة اللي جابتها اللي هي انا في وجهة نظرهم
خالتي : انتي مش عايزة تنجحي و لا ايه ؟
انا : عايزة انجح بس بمجهودي
الابلة : ما كل العيال كتبوا مع الابلة اهو مش انتي بس اللي حتغشي
انا : و انا عايزة اكون احسن منهم و مغشش
خالتي : يا بنتي انتي شطرة و دايما بتطلعي من الاوائل حرام لما عيل مبذاكرش و لا فاهم حاجة
يجيب اعلى منك لمجرد ان في حاجة مش فهماها

انا و قد ضرب الدم في نافوخي : انا محلتش غلط كل اللي انا عملتوا اني حليت بطريقة تانية
هو دا حلي اللي حليتوا و مش هغيرو

و انا فاهمة المسالة دي كويس و حالاها صح و اختي اللي قالتلي طريقة الحل دي و انا بثق فيها
و يارتني ما قلت الجملة الاخيرة دي
مسكوا فيها
الابلة : اختك دي قوليلها انها مبتفهمش حاجة , دي غبية اياكي تخليها تذاكرلك تاني هي اختك دي هتفهم اكتر مننا؟!
( انا في عقلي : طعبا بتفهم اكتر منكوا )
و بعدين اختك في سنة كام دي تلاقيها ناسية الكسور اساسا و جاية تبوظلك عقلك
انا قاعدة ساكتة و فجاة فتحت في العياط
و
قلتلهم : هاتولي استاذ رياضيات هنا حالا
و جه استاذ الرياضيات و
بكل برود : بصي يا بنتي الطريقة اللي انتي حالة بيها صح و المسالة صح لكن انا هاضطر انقصك عشان مش زي طريقة المدرسة
عرفت ساعتها ليه كل العيال دي بتغش لان لو مغشوش هيحصلهم نفس مأساتي
المهم بعد ما خلصت عياط
خالتي : شفتي يا رارا* وده اسم الدلع بتاعي * اللي حصل ؟
عشان اقولك ذاكري و انتي مبتسمعيش كلامي
ساعتها الدم ضرب تاني فنفوخي منين الاستاذ قالي اني حالة صح و منين هي بتقوللي الكلام ده
و لا هو مفيش حل صح غير بطريقة المدرسة و اساسا الطريقة اللي حليت بيها كاني حالة تلات مسائل في بعض
يعني المفروض اخد اعلى من درجة الامتحان مش ينقصوني
كان اليوم ده فيه امتحانين رياضيات و دين وطبعا لحالتي النفسية السيئة معرفتش احل حاجة
يا ترى انتو شايفين انا صح ولا غلط ؟!

**************
ما الذي يدفع للغش :
1 ـ عدم الثقة بنفس
2 ـ توبيخ المعلمين للتلميذ و اشعاره ان كل زملائه
اذكى منه
3 ـ الحالة النفسية السيئة
4 ـ العنف في المدارس الذي يؤدي الى كره التلميذ للتعليم

******
من اكثر المشاكل التي تدعو التلميذ للغش
ان الاهل متوقعين ان ابنهم خارق الذكاء و عندما يخيب املهم
يبدئون بتوبيخه و تكرار هذه العملية لدى التلميذ تصيبة بالاحباط

النتيجة :

(
الغش هو الحل )

الأربعاء، 2 يوليو، 2008

مولود جديد




الاسم : مولود جديد

الميلاد : 5 / 2008

اسم ولي الامر : عاشقة الحب

رسمت بقلم : عاشقة الحب

تاريخ المسح الضوئي : 6 / 2008

اداة الرسم : قلم رصاص

...............
اتمنى ان تنال اعجابكم
***

Hello