الاثنين، 21 مايو، 2012

في ذكره

-وهي قادرة تقنع نفسها إن حتى لو الدفا مش طالع من لمّة ولا حضن كبير ولا نفس، وطالع بس من المية السخنة اللي نازلة من الدُش فهو قادر يغنيها.

(2)
-وقالت لها: على فكرة فيه دفا في الحياة أحسن من دفا المية الطالعة من السخّان. ثم أكدت كلامها بـ "آه وربنا!"

#في_ذِكر_الدفء

الأحد، 20 مايو، 2012

دبدوب بيشوّك

حطلي مرسال ودبدوب -عيونه حمرا تخوف- تحت سريري، وناديني من تحتي، وتعالى بالليل اهمس في الروح، ولو عيطت منك اسكت وبلاش تحضني لحد ما ننصهر ونبقى عندنا عيون كتير وأيادي، ونبقى كائن ضخم تخين، بلاش تحضني كمل الوسوسة لروحي، وأنا لجل بعدك هجمع الفراشات، وهخرم أجنحتها، هتوجعها شوية صغيرين -أو يمكن متوجعهاش خالص- وبعدين أخيط الأخرام في بعض وأعمل نسيج كبير، وأخيط جناحتاها نفسها كويس أوي عشان الهوا ميدخلش فيها ويقطعها خالص.


عند مطلع الشارع اللي نسيوا يسفلتوه هتطير بيك الفراشات وأنا مش هيبقالي فراشات في الأرض عشان ألحقك بيها، لما يدخل الهوا في عينك ويحرقها وتحس إن مفيش حد يمسحلك عنيك هتفهم.

في طريقك لفوق -فوق السما- هتبلع حبوب اللقاح الطايرة في الهوا، الغربان، البوم، السحابات، ودعوات الماما قبل ما تلحق توصل لربنا. وخيوط الشمس هتجرح دراعاتك ورقبتك، وهتخبط في بالونات الهيليوم اللي طارت من الصغيرين في لحظة ندالة. الفراشات هتعيط أوي عشان الجناحات طلعت مش متخيطة كويس، هتطير.. تطير بعيد، أبعد من المجرة، أبعد من العدم، والفراشات تنوح، وأزعق فيها وأخرسها "شششششش" فتبكي في صمت، ودموعها اللي الطايرة وراها هتخلق صمغ يجبس الجناحات.. بس يفضل الألم فيها/ من جواها، وتطير بعيد أوي تقتل أي احتمال لوجودك، تقتل كل رغبة حضن جوايا.

الخميس، 17 مايو، 2012

في ليلي مسهرني

لست أسأل، لست أخضع، أنا لا أخضع، يا الله أنا أخضع؟

الأربعاء، 16 مايو، 2012

عك

اجتياح/ اشتياق/ بلوتوث/ يعلم ما في قلوبكم/ جوّال/ غصن/ غابة/ ساعة/ زنار/ إنصات/ أحمر شفايف/ الدنيا لسة فيها أكتر/ سخط/ نقطة النور/ عجوز/ سفاهة/ رموش/ عرافة في الحسين/ شفيق يا راجل/ أحيه/ لبنى/ أرى سلمى/ هشاشة/ مجند/ غبي انت/ قاموس/ فلحسة/ استبداد السمك/ بيور/ شايب/ نفائس التخلف/ اشمئزاز/ يو إس بي/ بطيخي يا ماما/ تبدأ القيامة/ سمك التونة :@/ أظافر/ ريتا/ مبارك/ ويسكي يا بابا ويسكي/ بابا/ متزفتة بحبِك أهو/ كانت الوحدة/ تدرج أولى خطواتها على تراب فلسطين/ الله/ وين رايح؟/ زياد/ :P/ فيروزي/ قصيت شعري/ طب إيه؟/ حلوة أوي/ سو وات؟/ يخرب بيت الجمال/ حيطان/ ..... / كائن/ كائن/ كائن/ يوه بقى! :@

غضب

ثم إيه؟ ثم تبقي، ثم أبقى، ثم غضبانة عنيكي ليه؟

الثلاثاء، 15 مايو، 2012

تشي

"أنا لا يمكن آكل عزب"

تشي فاهم، بس مش بالضرورة عارف، المعرفة أكبر/ أضخم/ أتعب.. تشي مش هيعرف، بس هيفضل يفهم.

أنا؟ أنا مش عارفة ماهية الفهم والإدراك، أنا متعبة، ليه مش ببطل تعب؟! يعني دي حاجة كويسة؟ أصل اللي مرتاح مش هيستمتع بلحظات الراحة البسيطة المجزية وسط التعب، ومش هيدور على حاجة تتعبه، ما هو أصلا لو بيدور كان هيبقى تعبان، البحث مرهق/ متعب/ تيت/ غضبان، البحث غضبان.

"بلا ولا شي"
ولا فيه بها الحب مصاري، ولا فيه وقف، ولا فيه قلق أو خوف أو انتظار، أنا مش مستنية، أنا بخلص نفسي أول بأول.
المشاعر الطيبة حب، الحب التاني ده حاجات كتير وسطها مشاعر طيبة، يعني لازم نفصل الاتنين وكل واحد نديله مصطلح لوحده، يعني أي حاجة حلوة بنحسها حتى ناحية الصرصار اسمها حب، أما الشيء التاني اللي ما يتسمى اللي مش لاقياله اسم ده فهو شيء ملوِث وملوَث أوي.

ومش هتكلم بقى عن ثالوث السياسة والدين والجنس، فيه ثالوث الغيب والغيب والغيب، احنا بنخاف أوي كدة من الحاجات اللي  منعرفهاش ليه؟ حتى بنخاف نتكلم فيها أو نعرفها، ده احنا حتى بنخاف من ربنا عشان منعرفهوش، وبنخاف الكفر بيه أو بأي حاجة تانية عشان منعرفش ساعتها هنبقى مؤمنين بإيه، لو الإيمان خوف، يبقى الإلحاد أتقى.

وأنا بكره القطر، والمحطات، وكنت دايمًا بتخيل إني هشوفه هناك في المحطة، ومكنتش بشوفه، فلعنت كل القطارات اللي في العالم لو مش هتخليني أشوفه صدفة ونقعد جنب بعض، ونتكلم، وأغنيله "أنا وياك" وناكل غزل بنات.
سلام بقى عشان أنا ورايا قطر كمان ساعة.


الأربعاء، 9 مايو، 2012

تشبث

"يا الله، أسألك أن لا أرى في الآخرة هؤلاء الذين لم يجهدوا عقولهم للإيمان بك، هؤلاء الذي كان إيمانهم بك كشكل أنوفهم؛ صفة وراثية، فإن كانوا مخطئين فلهم النار ولي الجنة، وإن كانوا مصيبين فلي النار وسأكون سعيدًا بها. فقط لا أود أن أحشر مع شخص لم يرهق نفسه بالتفكير بك وأنا أتمزق يوميًا للتشبث بإيماني بك."*  

لــ تشي زكريا - يونيو 2010





الثلاثاء، 1 مايو، 2012

الكائن

*تنويه: أيها القادم تقرأ، نحب أن ننوه أن هذه تدوينة مشتركة.. مع القرينة الـ"فاطمة" كانت الكتابة.
ونحب أن ننوه أيضًا عن أن أي لفظ قد يترامى إلى ذهنك أنه لا يليق فنرجو أن تبعد تلك المعتقدات عن عقلك عند قراءة التدوينة لأننا لم نقصد الاستخدام السيئ بأي حال من الأحوال، والعيب ليس في الحروف والكلمات العيب فينا نحن حين نبتغي الابتذال، وهنا لم نقصد أيًا من الابتذال فانعم بالقراءة وانت تستمع إلى وجيه عزيز يغني "ملناش غير بعض" :)

________________
مسودة: تليفون/ فاهمة/ لمّة/ ضحكة/ رغي/ همّ/ أمل/ أبو أم/ أحيه/ أحا/ أحّا/ أحة؟/ جواز/ حب/ مطلق/ ولاد كلب/ محدود/ من غير حدود/ حرام/ غصة/ رارا- تي/ حبيب/ فضائي/ مصالحة/ سفينة/ حلم/ Via/ أيون/ بذمتك/ والنبي يا عبده/ ربنا اشتغالة/ تشوش/ تخبط/ استهبال/ استعباط/ استجمام/ يلا/ بلا/ شي/ شيّ/ عبد الله بيشتغل رقاصة بعد الضهر/ بحبك/ بالكسرة/ بالفتحة/ بالضمة/ إيثار/ ماما على فكرة انتي بتنصبي/ ماشي/ أوي/ على فكرة/ هه؟/ أحدهم يشبه محمد/ حظاظة/ عسل/ زي السوكر/ بنوتة/ كفر/ تصوف/ تصور/ تطرف/ فاصل/ توقيع/ صلاة/ جنس/ حيطان/ دراسة/ دولاب/ إياكي.

مبيضة: *تليفون: رنة تليفون متبوعة بتأمل في الرقم وبعدين ألو، وألو مماثلة ثم صمت فترقب.. وأحيه مفيش تليفون أصلًا.

*مصالحة/ فاهمة/ لمّة: مصالحة للي فاهمة، عشان القلب كان محتاج لمة.. وهي كل الناس. وضحكة تجري الدم
رغم الهم، ماهي أصلا فالتة.

*همّ/أحيه: -يا عم، أبو الهمّ.. أحيه.

*ولاد كلب: أصلا احنا متحاملين على الكلاب وبنستخدمها في كل الشتايم، مع إن ممكن الكلاب تكون أحسن مننا.

*حب/من غير حدود/ سفينة/ حلم/ جواز: حب يعني من غير حدود، الجواز حدود. ويا ستي سيبي نفسك تحلمي تمشي في سفينة، وزمان قالوها جواز من غير حب يبقى الحوار من غير كلام يتقاله أحيه.

*مطلق/حب: الحب المطلق له معاني بس ملوش حدود، ملوش خانة يتحط فيها تحت أي مسمى ولا يتبروز على الحيط. انت شايف من عندك أصلا ولا مبدل العنين.

*غصة/ بحبك/ بالفتحة/ بالكسرة/ بالضمة: والقلب شايل غصة وجع، متغمسة في تطرف يجبرك عـ الصمت، ومن غير لف/نصب.. بحبَك بالفتحة.. وهتقولهالي بالكسرة.. والسبب كان الضمة.

*ربنا اشتغالة: وقفت في نص الفصل وقلتلها ربنا اشتغالة، وزي ما قال إن ربنا شيء بيخترعه اللي بيظلموا عشان يبرروا ظلمهم لإن ربنا مكنش هيسيبهم لو كانوا ظالمين، وبيخترعه الضعفا عشان يبرروا سكوتهم ويقولوا حقنا عند ربنا، وعارفة لو الأبلة كانت قالتلي بعد ما قلت ربنا اشتغالة قولي "استغفر الله العظيم" كنت كتبت في البطاقة اللي لسة مطلعتش ملحدة.

*أحا/ أحة/ أبو أم: -أنا بتغاظ من الناس اللي بيكتبوها "أحة" هي اصلا "أحا"، حتى بالفرانكو a7a مش  a7h
-أبو أم الاحتكار يا ستي! انتي عايزة إيه؟ حتى في الاعتراض بتعترضي!!
-لأ الموضوع مش كدة....
-بس بس اقعدي على جنب تعرفي؟
-آه أعرف.
-طب احجزيلي مكان جنبك بقى :D

*-انتو عايشين منين؟
-اييه... آآآه، عبد الله.. عبد الله بيشتغل رقاصة بعد الضهر!

*دولاب: استني انا رايحة أقعد في الدولاب عشان ماما لو دخلت ألحق أقفل في وشك :D

*دراسة: هو احنا ليه مبيحللناش الرغي غير في الامتحانات :@

*بذمتك/ والنبي يا عبده/ عسل: بذمتك والنبي مش احنا زي العسل؟ :P

*حرام: ذكر الله مش بإنك تقري كلمتين متشيرين.

*استعباط/ استهبال/ استجمام: -اسمه إيه بيستعبطّ!
-طب وانتي؟
-أنا؟ لأ أنا مبستعبطش أنا بستهبل
-طب على فكرة اسمه إيه التاني بيستعبط بردو!
-طب وانتي؟
-أنا؟ لا أنا بستجم بس :D

*صلاة: صلاة للفجر في المحاراب، ظهر موجه للبحر، البحر شمسه، وحماية الله تراقب وحوش البحر الذين اعتادوا نهش الظهور غدرًا.

*أحدهم يشبه مُحمد/حظاظة: أحدهم يشبه مُحمد يرتدي تيشرتًا أسودَ وتسلح بالحظاظات، وتحسي إنه كمان شوية هيلف ويقولك "دي حاجة بنت كلب أوي" فتبادليه الردح وتقوليله امشي يا بتاع...

*ماما على فكرة انتي بتنصبي: ماما على فكرة انتي بتنصبي، انتي مقولتيش إني كل ما أغني يا الميدان هعيط وأحس إن إيه العبط اللي بيغنوه ده هما مصدقين نفسهم؟ مصدقين إنه فيه ميدان؟ مش عارفين إن خلاص الحوار ده بقى شوية حاجات ملهاش لازمة ومفيش داعي لتذكرها.

*فضائي/ رارا-تي/ تخبط/ تصور/ فاطمة/ إيثار: وكائن فضائي يسكن الظل يعاتب على الشعور بالتخبط والتصور، ينطق فاطمة أحيانًا وأخرى إيثار، واسم تملكها "راراتي" يحوي اسميهما معًا.. رارا-تي.

*حيطان/ تصوف/ تطرف/ كفر/ فاصل/ توقيع: حيطانها مليانة كفر وتصوف وتطرف في الحب أو الكره وبوح بكلام طالع من صوت مبحوح، بيدور على توقيع لنهاية أو حتى دعاية لفاصل.

*يلا/ولا/شي/ جنس/ هه؟: -بتوطي صوتك ليه لما بتقولي كلمة بكارة أو جنس أو عذرية أو حتى يا ستي اسم الوحدة التالتة في كتاب العلوم بتاع تانية إعدادي؟!
 -هه؟
-يلا ولا شي! متاخديش في بالك
-.... يمكن.. يمكن عم جرب كون منحلّة أكتر.

*شي/ أيون/ ماشي/ زي السكر/ دراسة: صارلي شي ساعة حاول امنع حالي قول أيون، أوي، يعني، حتى ماشي، ومتل السكر، حاول ركز أكثر بالدراسة. يا عمي لا تلوم أنا ياللي متلي مالهم تعليم، أنا بدي عيش حر، بدي لاقي الحبيب، بدي عيش من غير قولة ليش، قديش ملعون أم المصاري زياد قال رح حبا بلا ولا شي.

*ربنا اشتغالة/ إياكي: رح ضل احكيكي إنو الله "اشتغالة" وإياكي تقولي استغفر الله.

*ومن يتحرى الفهم يدرك -رغم أنه كما قال ليس في الإدراك أي نبل- أن الإدراك كل الفهم، والفهم يحوي ثقل المفردات، وإذا رغبت في ملء خفتك فعليك بالفهم المدرك، وإذا مللت الثقل ورغبت الخفة فعليك ببساطة بالبوح.

آه يا بهية الحكي ما بيخلص..
أحيه!
عمل \هبل\هزار\بوح\هم\حكي\رغي\انحلال..مشترك
نوت\ثرثرة\راحة\محاولة\مبادلة\سماحة\بجاحة\صراحة\بتاعه..مشتركة